Forældresamarbejde

Vi værdsætter et godt og ærligt forældresamarbejde, hvor vi forventer en åben og ærlig dialog, hvor forældre, terapeuter og pædagoger arbejder på fælles mål omkring barnet. Det er vigtigt for os, at der er indbyrdes tillid gennem en sund kommunikation; at det, der bliver tænkt, også bliver sagt.

Vi har børnene til låns og det skal være trygt for forældre at aflevere deres barn i børnehaven. Vi respekterer den enkelte familie og tager så vidt muligt udgangspunkt i deres ønsker og behov, så barnets dagligdag bliver tilrettelagt i samarbejde med forældrene, bl.a. i forbindelse med udarbejdelse af læreplanen.

Vi har den daglige forældrekontakt, når børnene bliver afleveret og hentet i børnehaven. Derudover skriver både forældre og børnehaven om dagens aktiviteter i barnets kontaktbog på Aula. Ofte bliver der lagt billeder ind på Aula. Det giver god anledning til kommunikation og snak med barnet, om det de har oplevet.

Vi har nogle børn, som kører til og fra børnehave i taxa, hos dem sker den daglige forældrekontakt primært igennem barnets kontaktbog på Aula.

Møder

Når dit barn har gået i børnehaven i ca. tre måneder afholdes det første møde, 3-måneders-mødet. Hvor du som forældre, kontaktpædagog, fysioterapeut og ergoterapeut deltager. Dette første mødes formål er, at få snakket om barnets børnehavestart, afstemt forventninger mellem hjem og børnehave samt snakket om mål for barnet.

Vi har statusmøde en gang om året. Kontaktpædagogen, fysioterapeuten og ergoterapeuten udarbejder forinden mødet en statusbeskrivelse på barnet, som forældre og andre indbudte får tilsendt inden statusmødet. Ved møderne bliver der snakket om barnets udvikling det forgangne år. Der kan blive vist filmklip af barnet på disse møder. Til statusmøderne kan andre involverede fagpersoner samt sagsbehandler og PPR eventuelt inviteres med. I året inden barnet når skolestart inviteres skolelederen fra barnets distriktsskole med til statusmøde, det kalder vi et skolemøde.

Derudover har vi målsætningsmøde to gange om året. På målsætningsmøderne vil vi ud fra Vækstmodellen få en generel snak om barnets kompetencer og udfordringer. Vi ender med at finde frem til 2-3 mål, som vi arbejder fokuseret med de kommende 6 måneder.

Vækstmodellen er en udviklingsorienteret model, hvor:

1. Der tages udgangspunkt i alt det, der er gået godt i fortiden.

2. Problemerne formuleres til fremtidsorienterede "udfordringer".

3. Der sættes fokus på konkrete og konstruktive muligheder, hvor alle kan se deres egne muligheder for at bidrage positivt og konstruktivt til de ønskede forandringer.

4. Der aftales konkrete handlinger og aftaler, så alle har en klarhed over forventninger/aftale. (I vores sammenhæng er det de 2-3 mål vi skal arbejde videre med de næste 6 måneder.)

Udover disse fastlagte møder, har vi mulighed for at afholde ekstra møder, hvis der opstå et behov i hjemmet eller i børnehaven, som vi er nødt til at drøfte i fællesskab.

Forældrebestyrelse
Ådalens Børnehus’ forældrebestyrelse dækker begge afdelinger. Bestyrelsen består af 5 faste forældrerepræsentanter med stemmeret samt 2 suppleanter uden stemmeret. Desuden er 2 personalerepræsentanter (en fra hver afdeling) og lederen faste medlemmer af bestyrelsen, men uden stemmeret. Alle der er valgt til bestyrelsen, både som medlemmer og suppleanter, deltager i bestyrelsesmøderne. Der er møde ca. fire gange om året á 2,5 time. Her er der mulighed for at være med til at forme og sætte principper for børnehavens virke.

Vi ser helst, at en eller to af forældrene fra Specialafdelingen melder sig til bestyrelsesarbejdet, da det er vigtigt at specialafdelingen er repræsenteret for at kunne være med til at tage beslutninger, der angår hele huset.

Ved ansættelse af fast pædagogisk personale deltager en bestyrelsesrepræsentant, der har barn enten i børnehaveafdelingen eller i specialafdelingen, alt efter hvor der skal ansættes nyt personale.