Velkommen til Børnehaven

Ådalens Børnehus er fra 1994, og vi er normeret til 70 børn. Vi er beliggende i boligområdet Ådalen, tæt på vold og skov.

I tilknytning til børnehuset har vi to legepladser. En lille legeplads som ligger umiddelbart op til huset, samt en større legeplads, hvor også vores hytte er beliggende.

Vi er et funktionsopdelt hus, hvilket betyder at de to stuer, græshoppestuen og sommerfuglestuen, Hytten samt atelier  hver især tilbyder forskellige muligheder for leg og læring.

• Græshoppestuen

Græshoppestuen, er et rum for bevægelse, med mulighed for at få udfordret sin motorik. Vi har gynger, hængekøje og ribber. Vi har motorik redskaber, bolde samt andre redskaber som anvendes til at styrke børnene motorisk.

I tilknytning til græshoppestuen har vi et klodse-rum, hvor man kan bygge med Lego, træklodser og Duplo.

• Sommerfuglstuen

På sommerfuglestuen er der mulighed for stillesiddende aktiviteter, som alle udfordrer eksempelvis den matematiske intelligens. På  denne stue er der bl.a biler, Brio, puslespil og andre spil.

I tilknytning til sommerfuglestuen er der en dukkekrog, hvor især den sociale intelligens styrkes.

• Atelier

Atelieret er et rum, som indbyder til kreative aktiviteter. Flere af materialerne er i børnehøjde, hvilket giver børnene mulighed for at kunne fordybe sig i en selvvalgt aktivitet. Der er mulighed for at lege med ler, male, klippe samt andre finmotoriske aktiviteter.

I atelieret er der også et lille læsehjørne, hvor børnene har adgang til bøger.

• Hytten

På vores store legeplads har vi en hytte på 70 kvm, hvor der kontinuerligt er 10-12 børn, 1 pædagog og en medhjælper. Hytteopholdet varer 2-3 måneder, og sammensærningen af børn kan være både aldersopdelt, eller aldersspredt. Skolegruppen tilbringer de sidste måneder af deres børnehavetid i hytten, og størrelsen på denne gruppe er variende alt efter hvor mange skolesøgende børn der er.

Pædagogen planlægger altid opholdet ud fra et tema eks. vis smådyr i naturen, trin for trin (sociale færdigheder), massage etc. Udover dette er der fokus på relationer, samt interaktioner.

Opholdet i hytten giver både børn og voksne rig mulighed for at komme tæt på hinanden. At være sammen på denne måde giver mulighed for intensitet, nærvær og fordybelse.